Mange av oss elsker å løfte vekter eller å delta på gruppetimer inne på treningssenteret. Spesielt om vinteren fylles treningssentrene opp, men som sommeren ønsker flere å benytte skog og mark utendørs. Likevel har vi dere som er helårs-utendørs-entusiaster og som ikke lar dere stoppe av litt kulde. Bakken er dekket av is med et tynt lag snø over, mens de vakre trærne i lysløypa skinner av rim og iskrystaller. Det er ingen tvil om at vinteren er vakker og at utbyttet du får av å løpe ute hele året gir deg positivt påfyll både psykisk og fysisk! Jeg er selv veldig glad i å være aktiv både innendørs og utendørs uansett årstid og har derfor samlet opp noen tips som kan være nyttige for deg som liker å løpe ute hele året!

Følg meg på instagram for flere bilder: @hannagjerholm

  1. Senk tempoet

Kjenn etter på kroppen mens du løper. Er det veldig kaldt i luften eller dårlig vær kan det være lurt å senke tempoet noen hakk. En fin tanke er å se på vinteren som en gyllen mulighet til å legge et godt grunnlag til sommersesongen!

  1. Brodder

Det kan være lurt å investere i et par brodder! Både typen og jeg har gått på tryne et par ganger fordi vi har overvurdert våre evner til å balansere på isen. Har du brodder under skoene vil du ikke bare føle deg tryggere, men teknikken din vil også bli betydelig bedre da du ikke trenger å passe å skli hele tiden.

  1. Kle deg smart

I tillegg til brodder er det alltid lurt å kle seg etter vær og temperatur. Om vinteren tar jeg alltid på meg et lag med ullundertøy før jeg peiser på med flere lag. Har du flere lag fremfor én tjukk genser vil det være lettere å kle av seg dersom det blir for varmt underveis! Husk lue, hansker og hals! Husk også gode ullsokker da føttene kan bli fort kalde.

  1. Løp etter lyset eller skap nye rutiner

Okei, vi vet alle at vinteren bringer med seg mørketid og at det av og til kan oppstå en tøff kamp mot sofakosen. Mitt beste tips er å utnytte sollyset eller dagslyset, spesielt i helgen når man har tid. Dersom du opplever tidsklemmer i hverdagen kan det være lurt å løpe før jobb eller for eksempel i lunsjen. Det er mange muligheter og dersom ingen av delene lar seg gjøre så sats på løping i helgen, mens du i ukedagene kan fokusere på å gå noen ekstra trapper i pausene på jobb. Det er også en idè å gå av bussen et par stopp før du må, for å småjogge eller gå resten av stykket hjem.

  1. Etter økten: kom inn i varmen!

Etter endt økt ute om vinteren er det viktig å komme seg inn i varmen relativt raskt. Hopp inn i den varme dusjen eller skift til tørt tøy. Du taper mye varme og kan bli syk dersom du går for lenge rundt i fuktige klær. Dessuten finnes det vel ikke noe bedre enn en varm dusj eller en deilig, myk joggebukse etter at du har vært ute i kulda?

Følg meg på instagram for flere bilder: @hannagjerholm

Med dette ønsker jeg deg fine løpeturer ute! Det er en fantastisk deilig følelse å løpe ute når det er kaldt! Endorfinene danser i kroppen når du er ferdig og et deilig overskudd av energi brer seg rundt i alle lemmer. Husk å nyt omgivelsene rundt deg mens du er på farten –  naturen er vakker på denne årstiden!

Ha en super uke, sportyspicere!

-Hanna

0
    0
    Din handlekurv
    Handlekurven er tomTilbake til butikk