Det er nok ingen tvil om at de fleste av oss har en felles formening om at sommeren i år fikk en knallstart! Skyhøye temperaturer helt oppunder 28-30 grader, nydelig vær og herlige badetemperaturer har gjort at nordmenn flest har fått nyte livet utendørs. For vinteren i år var lang og fin, men da våren plutselig ikke varte mer enn i et par uker, rakk sommeren å komme før lue og hansker var pakket bort!

I takt med det fine sommerværet er det mange fine treningsformer og aktiviteter en kan gjøre både inne- og utendørs. Det kan føles tungt å skulle drasse seg inn på et varmt treningssenter når solen skinner og himmelen er skyfri, så her kommer noen fine og effektive tips til å holde kroppen gående igjennom sommeren. Det er viktig å huske på at muskler er ferskvare og at det derfor er anbefalt med en viss mengde trening (2-3 ganger i uken). På en annen side er det viktig å kose deg, nyte solen og kanskje gi rom for noen alternative øvelser som lettere kan utføres hvor som helst. Øktene trenger ikke å være lange- det viktigste er at de er målrettede slik at kroppen din vedlikeholdes igjennom sommermånedene. Er du flink til å legge inn litt aktivitet samtidig som du koser deg, slipper du å starte fra scratch igjen til høsten!

Aktivitetene vi nå skal se på gir rom for utførelse sammen med både barn, treningspartner og venner, i tillegg til at de også kan utføres alene!

Gåtur

Snør på deg joggeskoene og kom deg ut i finværet! Nå som temperaturen er så behagelig slipper vi å tenke på lag på lag og masse klær som må gjøres klart. Ta på deg en fin t-skjorte og yndlingsshortsen å bare gå! En trenger ikke alltid å løpe, jogge eller å kjøre høyintensiv trening! Det å gå på tur, nyte naturen og rolige omgivelser kan være vel så viktig for både kropp og psyke. Ønsker du likevel å få opp pulsen kan det være et tips å la naturen skape litt intervalltrening – i alle oppoverbakker øker du farten slik at du kjenner at muskulatur og kondisjon jobber. På flate strekninger går du raskt, mens nedover går du avslappet. Husk å få med armene mens du går! En annen variant er å gå selve turen, men å jogge opp alle bakker underveis.

 

Følg meg på instagram for flere bilder @hannagjerholm

Trening med egen kroppsvekt

Det å trene med egen kroppsvekt er av mange svært undervurdert. Du kan få en knakenes god treningsøkt som både byr på syre og svette dersom du er litt kreativ. Knebøy, push ups, gående utfall, pull-ups i trær, burpees, planken og glute bridge er eksempler på gode øvelser med egen vekt. Dersom du setter sammen en håndfull øvelser til sirkeltrening vil du raskt merke at dette også tar på kondisjonen! Ta for eksempel 25 knebøy, 20 glute bridge, 25 meter gående utfall, 30 sekunders planke, maks antall pull- og push ups og 10 burpees. Deretter har du pause på maks 1 minutt før du kjører den samme runden på nytt. Gjentar du dette 3-4 ganger vil endorfinene bruse ved endt økt!

Hovedfordelen ved en slik type treningsøkt er at den kan utføres så og si hvor som helst og når som helst!

Legg på svøm!

Badetemperaturen i Norge har vært upåklagelig den siste måneden. Med 22 grader i sjøen skal det ikke mye til før en hopper uti for å avkjøle seg fra varmen. Uansett om du er i Norge ved sjøen, ved et basseng eller i utlandet kan du forsøke å legge inn en liten svømmetur. Svømming holder deg nemlig avkjølt samtidig som det er en fantastisk kardioøkt! Selvom du bruker hele kroppen når du svømmer er det likevel skånsomt og svært lite belastende, noe som gjør at dette er en treningsform som passer så og si alle.

Det fine er at du ikke behøver å svømme mange tusen meter for å få effekt. Småsvømmer du litt hver dag vil du raskt merke at formen kommer overraskende fort. Bonusen er økt tilfredshet, endorfiner, trening for hele kroppen og god helse! Det er dog greit å legge til at du bør kjenne litt på pulsen for å få mest mulig ut av økten!

Følg meg på instagram for flere bilder @hannagjerholm

Hoppetau og treningsstikk

Treningsstikk er et genialt verktøy for å gi deg muligheten til å trene hele kroppen. Det beste er at treningen kan utføres både hjemme, utendørs, på ferie og på treningssenteret. For å effektivt få trent hele kroppen er det så enkelt at du kan feste strikken i dører, trær, benker og under føttene – egentlig alt du kommer over, for å så dra den i ulike retninger. Du kan også ha en partner som drar i motsatt retning eller som holder deg igjen når du løper.

Et annet verktøy som er svært lett å ta med seg overalt er hoppetau. Kjør gjerne intervaller med kombinasjon av strikk og hoppetau for å få en knallgod økt. Legg opp til sirkeltrening med strikk slik som med kroppsvektøkten og kjør hoppetau før pausene. Et tips kan være å sette av 40 sekunder til hver øvelse i stedet for repetisjoner. Her er det svettegaranti så det holder! Eksempler på øvelser som kan utføres med strikk er bicepscurl, stående roing, stående brystpress, sittende roing, knebøy, og benspark.

Da gjenstår det bare å ønske dere en deilig juni måned og en riktig god sommer!! Husk å senke skuldrene mellom slagene, spis godt og få i deg nok vann! En god helse er balansert med både aktivitet, hvile og selvsagt hygge og kos.

-Hanna