Etter en fantastisk sommer i store deler av Norge igjennom hele sommeren har de fleste av oss fått ladet batteriene på ny! Uansett om sommeren har bestått av bading, soling, turgåing, reising, fjellturer eller bare med deilig ro hjemme er det liten tvil om at det har vært varmt og mange fine soltimer på oss alle. Det er derfor på tide å brette opp ermene for å komme i gang med rutiner og høsttrening igjen!

Så, hvordan skal vi komme oss best mulig ut av sommerbobla? Flere foretrekker å gjøre andre type aktiviteter i ferien enn trening, fordi trening ofte assosieres med hverdagen. Likevel er det nok en del som har fått inn mye god aktivitet som for eksempel turgåing, svømming, volleyball, jogging og for eksempel klatring, som alle passer fint når bakken er bar. Om du ikke er en av disse, men heller har ligget strakt ut på solsenga – vel, det gjør ingen verdens ting det heller! Balanse er viktig.

Det fine med høsten er at barbakkesesongen fortsetter en stund til, så det finnes et hav av fine treningsøkter en kan utføre, både inne- og utendørs! Det viktige her er å få til en god overgang fra ferie til hverdag, slik at en ikke går på en smell der en typisk skal forsøke å kaste seg over alt på en gang, for å så miste motivasjon fordi det ble for mye. Derfor har vi samlet noen fine tips til hvordan du kan gjøre deg klar for høsten:

For flere bilder, følg meg gjerne på instagram @hannagjerholm

Fordel sommerens overskudd

Vi har allerede vært inne på det, men forsøk å gi kropp og psyke tid til å bli vant til rutinene på ny. Det kan være fristende å slenge seg på et sunt kosthold, jobb, studier og hardtrening med en gang, men ofte ligger nøkkelen i å være litt tålmodig. Avslutt kanskje økten litt før du selv ønsker, for da har du fortsatt noe å gi og du får følelsen av at du ikke kan vente til neste gang du skal trene – fremfor å pumpe deg så hardt ut med en gang, at neste gang blir tung. Sett opp en timeplan og legg inn de faste rutinene først, som feks jobb og skole. Deretter kan du fylle på med andre ting, gjerne litt etter litt. Med andre ord: Start litt rolig med treningen, så varer overskuddet fra sommeren lenger!

Start rolig

Mange av oss trener mindre systematisk og planmessig på sommeren. Sene kvelder, reising og andre aktiviteter tar opp dagene og treningen kan i blant bli mer sporadisk – det er helt greit! Likevel, når du skal tilbake på gymmet, til løpingen eller til fotballen, kan det være lurt å begynne litt rolig. Gjerne legg på litt færre vekter enn før ferien startet, slik at kroppen får vendt seg til treningen! Sett deg gjerne et mål om en fornuftig og gradvis progresjon som for eksempel skal foregå frem til jul. Gjør du det slik kan du unngå belastningsskader og stress og du vil føle mer kontroll og mestring.

For flere bilder, følg meg gjerne på instagram @hannagjerholm

Tren både ute og inne

Nå kommer jo dette litt an på hva du foretrekker, for de fleste av oss har egne treningsformer vi liker bedre enn andre. Et tips er likevel å forsøke å legge noe av treningen ute. Hvorfor? Fordi det fortsatt er bar bakke, solen er oppe og det er fint å få med seg litt lys uten i fra mens en enda kan. Dessuten er høsten nydelig med sine flotte og naturlige farger utendørs og det kan være godt å kjenne at kondisjonsøkten går litt lettere nå som varmen ikke er alt for intens! Sykling, gåtur, jogging, svømming og fotball er noen ideer!

Sett deg mål

Som vi sa i sted kan det være fint å sette seg langsiktige mål som for eksempel frem til jul. Da har du noe konkret å jobbe mot og det er moro å se progresjon underveis. Et tips her er å sette seg delmål på veien mot et større mål slik at man lettere ser at man når ulike checkpoints. På denne måten kan du lettere kontrollere at du er på vei i riktig retning og det vil dessuten virke motiverende å se hvordan du utvikler deg fra økt til økt. Sett deg derfor et hovedmål eller to, delmål og gjerne lag en god- og overordnet plan. Ved å lage en god plan skaper du tid og rom til trening og det er vanskeligere å skippe en økt dersom du har forpliktet deg- og laget en avtale med deg selv!

Håper du har hatt en knallfin sommer og at du har kost deg masse. Husk at trening og helse også handler om det å ha det bra både fysisk og psykisk og at det er viktig å gi seg selv rom til å kose seg!

Vi snakkes!
Hanna